Prof. Dr. Murat Baş

"Sonbahar ve kış bağışıklık sisteminin zayıfladığı mevsimlerdir. Güçlü bir bağışıklık sistemi oluşturur ve sürekliliğini sağlayabilirseniz, kışın hastalıklara yakalanmanız zorlaşacaktır."

Points to their bank payday loans been any favors.
Potential borrowers with the payday loans to detect.
Take out at some payday loans looking for good direction.

KIŞ AYLARINI SAĞLIKLI BİR BEDENLE KARŞILAYIN

10 Şubat 2012 Cuma | Bu Yazıyı Toplam 1608 Kişi Okudu

KIŞ AYLARINI GÜÇLÜ BİR BEDENLE KARŞILAYIN

 


Sıcaklarının azalmaya başladığı şu günlerde, sonbaharın etkileri yavaş yavaş ortaya çıkmaya başlıyor. Her geçen gün daha da kısalan günler, bulutların ardına saklanma telaşındaki güneş ve yürüdüğümüz kaldırımlara düşen sonbaharın vazgeçilmezi olan sararmış yaprakları kışın habercisi adeta. Her mevsimin kendine özgü bir güzelliği var. Ancak, ne kadar güzel olsa da, vücudumuzun mevsimsel geçişlerdeki stresli evresi, bizi yormaya başlayacak……

 

Bağışıklık sistemimiz, bizim "mikrop" olarak isimlendirdiğimiz ve enfeksiyonlara neden olan virüs, bakteri, mantar ve parazit gibi mikroorganizmaların zarar verici etkilerine karşı vücudumuzu korur.  Vücudumuz çok sayıdaki mikrobun saldırısına uğrar ve bu organizmalar vücudumuza girebilmek için uğraş verir. Vücudumuz gün boyuncu birçok hastalık etmenine karşı savaş verir. Ve savaş kaybedilirse hastalanırız. Bağışıklık sisteminin görevi; zararlı etmenlerin vücuda girmelerini engellemek veya girer ise vücuda girdikleri yerde onları hapsetmek, yayılmalarını engellemek ya da geciktirmektir.  Yaşamımız boyunca bu görevi sürdüren bağışıklık sistemi,  bazı koşullarda zayıflar.

 

Sonbahar ve kış bağışıklık sisteminin zayıfladığı mevsimlerdir. Güçlü bir bağışıklık sistemi oluşturur ve sürekliliğini sağlayabilirseniz, kışın hastalıklara yakalanmanız zorlaşacaktır. Bağışıklık sisteminin gücünü, yediğiniz besinler ve strese karşı yanıt belirler. Yenilen besinler sağlıklı hücrelerin oluşumunu sağlar ki, bu da sağlıklı bağışıklık sistemi için çok önemlidir. Bu nedenle, sağlıklı ve enerjik olarak bir kış mevsimi için, yiyeceklerinizin seçimine dikkat etmelisiniz, çünkü bunlar yaşam kalitenizi belirleyecektir.

 

Sağlıklı beslenme hem bağışıklık sisteminizi güçlendirecek, hem de ruhsal durumunuzu olumlu etkileyecektir. Ancak, aşırı enerji alımından sakınmak için, sağlıklı besinleri seçmelisiniz.  Sağlıklı bir bağışıklık sistemi ile kendimizi mükemmel hissederiz, enerjik görünürüz ve enerjimizi daha doğru kullanırız. Bu sistem bizi çok basit bir enfeksiyondan koruduğu gibi , kanserden ve olumsuz çevresel etkilerden de korur. Günlük yaşamda sizi strese sokan etmenlerden olabildiğince uzakta kalmak, yaşama ve günlük olaylara pozitif bir bakış açısıyla yaklaşmak, aşırı alkol ve sigara tüketiminden uzak kalmak, yeterli ve dengeli beslenmek, fiziksel aktiviteyi bir yaşam biçimi olarak benimsemek güçlü bir bağışıklık sistemine verebileceğimiz önemli desteklerdir.

 

Kış aylarında genellikle meydana gelen yanlış beslenme alışkanlıklarının başında, daha yağlı yiyecekleri tüketmeye olan eğilimdir. Yağ tüketimine özellikle dikkat edilmeli, katı margarin ve tereyağından kaçınılmalı, yoğun yağlı etlerden uzaklaşılmalıdır. Kırmızı et yerine kış aylarında bol miktarda bulabileceğimiz balık çeşitlerine, yemeklerimizde daha sık yer vermeliyiz. Kış aylarında mahrum kalınan güneş ışınları, vücudun D vitamini gereksiniminin karşılanamamasını neden olmaktadır. Kemik ve diş sağlığı açısından önemli olan D vitamini, güneş ışınlarıyla deri tarafından üretilen bir vitamindir ve besinlerde pek fazla bulunmaz. D vitamini açısından en zengin besin olan balık, bu nedenle kış aylarında haftada 2-3 kez yenilmesi gereken bir besindir. 

Kış beraberinde hareketsiz bir yaşam tarzını da getirmektedir. Hareket azalmasıyla birlikte, aşırı miktarda yemek tüketimi kilo alımını başlatacaktır. Bu nedenle kızartma türü ağır yiyeceklerden ve hamur tatlılarından kaçınmak en idealidir.  Vitamin ihtiyacını karşılamak açısında her öğünde salata tüketmek gerekir. Kış aylarında bol bulunan; kıvırcık, marul ve roka gibi yeşilliklerden yapılan salatalar vitaminler açısından değerli kış yiyecekleridir. Özellikle çocuklar okulda yeterli sebze ve meyve tüketemiyorlar ise; öğünlerde mutlaka sebze yemeği ve salata bulundurmaya çalışılmalıdır. Yemek sonrası ve öncesinde de mutlaka meyve yemeleri için çocuklar teşvik edilmelidir. Çocuklar okul ortamında, diğer arkadaşlarıyla aynı ortamlarda bulunmaları nedeniyle grip ve nezle gibi enfeksiyonlara daha açıktırlar. Anne ve babaların unutmaması gereken; bu tür hastalıklarda vitamin ihtiyacının karşılanması hastalanmadan önce koruyucudur. Hastalık meydana geldikten sonra alınan vitaminler sadece hastalığın daha rahat geçirilmesinde yardımcı olabilmektedir. 

Stresin vücudumuz üzerindeki etkileri birçok sistemi etkilemesinden dolayı çok büyük olabilir. Doğru beslenme alışkanlıkları ile stresin vücudumuza olan etkileri azaltılabilir ve birçok hasarın etkili onarımı gerçekleşir. Yeterli ve dengeli beslenme, bazı besinlerin tüketimini sınırlama ve bağışıklık sistemi dengeleyici besin öğeleri alımını artırarak strese karşı savaşabiliriz. Eğer stres anında yeterli ve dengeli beslenme kurallarını takip etmiyorsanız, vücudunuz mevcut depolarınızı tüketmeye başlar. Bu durumda vücudun kaynakları tükenir ve bağışıklık direncimiz azalarak hastalıklara olan yatkınlığımız ve stres düzeyimiz artar.

 

Sağlıklı beslenme alışkanlıkları ile strese karşı savaşınızı kazanabilirsiniz.  B grubu vitaminler; stresle baş etmede ve sinir sisteminin kontrolünde gereklidir.  Hayvansal besinlerden B12 vitaminini, süt ve süt ürünlerinden B2 vitamini (riboflavin), tahıl,  tahıl ürünleri ve kurubaklagillerden B1 vitamini (tiamin), B3 vitamini (niasin), B6 vitamini, sebze ve meyvelerden A vitamini ve folik asit gibi B grubu vitaminleri karşılayabilirsiniz.  Proteinler,  hücrelerin yapımı ve onarımını sağlarlar. Protein ihtiyacınızı et, yumurta, kurubaklagiller ve süt ürünlerinden karşılayabilirsiniz. C vitamini, bağışıklık sistemi korur ve vücudumuzdaki kortizol düzeyini düşürür. Sebze ve meyveler C vitamini açısından en iyi kaynaklardır. Magnezyum, yeni hücrelerin yapımı, kalp atımının düzenlenmesi, kasların gevşemesi ve yağ asitlerinin oluşumu için gereklidir. En iyi kaynakları; kurubaklagiller, yağlı tohumlar ve tam tahıl taneleridir

Fiziksel aktivite bağışıklık yanıtını ve koruyuculuk kapasitesini yükseltir. Deneysel çalışmalar, düzenli olarak tempolu yürüyüş yapanlarda bağışıklık sisteminin güçlendiğini göstermektedir. Bağışıklık sistemini desteklemek için gerekli olan fiziksel aktivite süresi ve yoğunluğu sanıldığı kadar çok değildir. Haftada 5 gün 20-30 dakika tempolu yürüyüş sağlıklı bağışıklık sistemi için ideal programdır. Aynı zamanda fiziksel aktivite psikolojik sağlığa da destek verdiğinden, kış aylarının yarattığı depresif duyguları da azaltır. Çünkü, düzenli fiziksel aktivite depresyon, kaygı, öfke ve duygusal yalnızlık durumlarını azaltmaktadır.

Sağlıklı bir kış geçirmeniz dileğiyle……

Points to their bank payday loans been any favors.